[ Books ] [ back ]

» Waltraud M. Bayer, FILANTROPIJA.RU: Kunst- und Museumsstiftungen der Moskauer Wirtschaftselite. Wissenschaftliche Studie im Rahmen des FWF-Projekts P 31388-G26, Vienna. Open-access monograph, preprint: DOI 10.5281/zenodo.6631165. Upload on ZENODO, June 10, 2022, https://zenodo.org/record/6631165 [On Philanthropy: Art and Museum Foundations of the Moscow Economic Elite]
» Waltraud M. Bayer: Moscow Contemporary. Museen zeitgenössischer Kunst im postsowjetischen Russland. Mandelbaum: Vienna, 2016 [Museums of Contemporary Art in Post-Soviet Russia]
Open Access, 2017: https://e-book.fwf.ac.at/view/o:961
» Waltraud Bayer: Gerettete Kultur: Private Kunstsammler in der Sowjetunion, 1917-1991. Turia + Kant: Vienna, 2006 [Private Art Collectors in the Soviet Union, 1917-1991]
» Waltraud Bayer, Hg.: Verkaufte Kultur: Die sowjetischen Kunst- und Antiquitätenexporte, 1919-1938. Peter Lang: Frankfurt a. M. u. a. 2001. [Russia's Sold National Treasure. Soviet Art Exports to the West, 1919-1938]
» Waltraud Bayer: Die Moskauer Medici: Der russische Bürger als Mäzen, 1850-1917. Boehlau: Vienna u. a. 1996. [The Moscow Medici: Art Patronage of the Russian Bourgeoisie, 1850-1917.]
 

[ Articles in Research Journals and Conference Volumes ] [ back ] [ up ]

» Waltraud M. Bayer, Russian 'Oligarch' Art Museums and Foundations [Final Report on the FWF-funded stand-alone research project P 31388-G26; duration: 2018-2021; cost-neutral prolongation until June 2022], Vienna, June 2022, https://www.waltraudbayer.at/open_access/FWF_FINALREPORT_Summaries_Appendix_2022.pdf
» Waltraud M. Bayer: Best Practice: Fälschungsforschung im Kölner Museum Ludwig, in: Fachinformationsdienst ARTHISTORICUM, ART-DOK, 11.2.2021, https://archiv.ub.uni-heidelberg.de/artdok/7222/; DOI: 10.11588/artdok.00007222 [Research in Art Forgeries at the Museum Ludwig, Cologne]
»

Waltraud M. Bayer, “A Past That Won’t Pass”: Stalin’s Museum Sales in a Transformed Global Context, in: Journal for Art Market Studies (JAMS), Volume 2, Number 2, 2018, Translocations and the Art Market, Guest editor Bénédicte Savoy, DOI: https://doi.org/10.23690/jams.v2i2.22
https://www.fokum.org/journal-for-art-market-studies-4/
https://www.fokum-jams.org/index.php/jams/article/view/22

» Waltraud M. Bayer, Creating Contemporary Art Museums in the Post-Soviet Space, CCAM; Final Report on the FWF-funded research project P25079-G21: CCAM; 2012-2015, prolonged until January 2016; report submitted on March 31, 2016, https://waltraudbayer.at/open_access/CCAM_finalreport_fwf_2016.pdf
» Waltraud M. Bayer, Glocal Affairs: Art Biennials in Context. Conference report in English [Tagungsbericht], in: H-Soz-Kult, Humboldt-Universität zu Berlin, 09.07.2015, https://www.hsozkult.de/conferencereport/id/fdkn-124679
 
Reprint: H-Net Reviews in the Humanities and Social Sciences, July 2015, https://www.h-net.org/reviews/showpdf.php?id=44672

A detailed symposium program in English containing enlarged abstracts, CVs and information on the FWF-funded research project CCAM is attached to the OA reports. It is also available under an earlier publication, 27.04.2015: https://waltraudbayer.at/glocal_affairs.pdf
 
» Waltraud Bayer: Manege frei! Catherine de Zegher kuratierte die V. Moskauer Biennale für Zeitgenössische Kunst, in: Parnass 4 (2013) 86-87 [Manezh hosts the Fifth Moscow Contemporary Art Biennial]
» Waltraud Bayer: Einschneidende Zäsur. Zum Umbruch in der Moskauer Galerienszene, in: Parnass 4 (2012) 12-16 [Moscow Art Galleries under Pressure]
» Waltraud Bayer: Der virtuelle Kreml: Eine neue Multimedia-Ausstellung zeigt die wechselvolle Geschichte der Moskauer Residenz, in: neues museum 3 (2011), 64-70 [Virtual Kremlin: A new multimedia exhibition explores the multi-faceted history of the Moscow Kremlin]
» Waltraud Bayer: Rewriting Worlds: Moskauer Biennale der Superlative, in: Parnass 4 (2011) 78-79 [Rewriting Worlds: Fourth Moscow Biennial of Contemporary Art]
» Waltraud Bayer: In heikler Mission: Private Sammler der russischen Avantgarde in der UdSSR, in: Russische Kunst aus den Nachlässen und Sammlungen Dauman, Ellenberg, Kljunkowa, Poletschko, Tomilina-Larionow und anderen. Von Jawlensky bis Kljun. Von Gontscharowa bis Maschkow. Katalog. Hrsg. v. Galerie Orlando. Zürich 2010, pp. 3-11 [Private collections of Russian avant-garde art in the USSR, in: Russian Art from above mentioned Legacies and collections. Gallery Orlando Zurich]
» Waltraud Bayer: Postsowjetische Kunstmuseen im Zeitalter der Globalisierung. Zur Institutionalisierung zeitgenössischer Kunst. Tagungsbericht. Internetmedium der Humboldt-Universität Berlin, H-Soz-u-Kult, 9.9.2010 [Post-Soviet Art Museums in the Era of Globalization, conference report]
» Waltraud Bayer: Die Hermitage Amsterdam: Russische Expansion an der Amstel, in: Parnass 4 (2009) 108-112 [Hermitage Amsterdam: Russian Expansion on the Amstel]
» Waltraud Bayer: Soviet Art Sales to Europe, 1919-1936, in: Treasures into Tractors: The Selling of Russia's Cultural Heritage, 1918-1938, edited by Anne Odom and Wendy Salmond, Hillwood Estate, Washington, DC, 2009, pp. 185-213 (Updated, modified + corrected version).
» Waltraud Bayer: Soviet Art Sales to Europe, 1919-1936, in: Treasures into Tractors: The Selling of Russia's Cultural Heritage, ed. Anne Odom and Wendy Salmond, Canadian-American Slavic Studies 43, Nos. 1-4/2009 (Idyllwild, CA 2009), pp. 213-244
» Waltraud Bayer: Dall'Ottobre Rosso allo Stalinismo. Il collezionismo privato nel regime sovietico, 1917-1953, in: Il Collezionismo in Russia da Pietro I all'Unione Sovietica. (Atti del Convegno Napoli, 2-4 febbraio 2006, Università degli studi di Napoli "L'Orientale", Istituto Italiano per gli Studi Filosofici con la partecipazione di Università di Napoli "Frederico II" – Dipartimento di Discipline Storiche, Istituto di Storia dell'Arte di Mosca, Institute of Modern Russian Culture, Los Angeles), Naples 2009, pp. 173-190. [From Red October to Stalinism: Private Art Collecting under Soviet Rule, 1917-1953]
» Waltraud Bayer: Engagement für Dissens: Die Sammlerin Tatiana Kolodzei, in: Dorothee Wimmer, Christina Feilchenfeldt, Stephanie Tasch (Hg.): Kunstsammlerinnen. Peggy Guggenheim bis Ingvild Goetz. Berlin 2009, pp. 191-203. [In Support of Dissident Art: The Collector Tatiana Kolodzei]
» Waltraud Bayer: The Unofficial Market: Art and Dissent, 1956-88, in: Zimmerli Journal (Rutgers University, N. J., Fall 2008, pp. 58-83 (published 11/10)
» Waltraud Bayer: Zeitgenössische Kunst erobert Moskau, in: Parnass 1 (Vienna 2008), pp. 130-133. [Contemporary Art Boom Conquers Moscow: On Art4.ru and Vinzavod]
» Waltraud Bayer: Das diskursive Museum. Das Moskauer MoMA stellt die Weichen neu, in: Osteuropa. Zeitschrift für Gegenwartsfragen des Ostens (Berlin 12/2008), pp. 116-123.
[The Moscow MoMA: Embarking on a New Path]
» Waltraud Bayer: Die Moskauer Medici: Kunstförderung im alten Russland zwischen 1850 und 1917, in: Russlands Seele. Ikonen. Gemälde. Zeichnungen aus der Tretjakow-Galerie Moskau, Ausstellungskatalog, Kunst- und Ausstellungshalle der Bundesrepublik Deutschland Bonn, 2007, pp. 35-45. [The Moscow Medici: Art Patronage in Tsarist Russia, 1850-1917]
» Waltraud Bayer: Russische Bestseller: Der internationale Kunstmarkt als Indikator für die Wertschätzung von russischer Kunst seit 1988, in: Ada Raev, Isabel Wünsche (Hg.): Kursschwankungen, Russische Kunst im Wertesystem der europäischen Moderne, Berlin 2007, pp. 43-54. [Russian Bestsellers: The International Art Market as an Indicator for the Appreciation of Russian Art]
» Waltraud Bayer: Der inoffizielle Markt: Kunst und Dissens in der Sowjetunion, 1956-1988, in: Kunstmarkt. Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaften 17 (Vienna 2006) 2-3, pp. 218-243. [The Unofficial Market: Art and Dissent in the Soviet Union, 1956-1988]
» Waltraud Bayer: Der legitimierte Raub: Der Umgang mit Kunstschätzen in der Sowjetunion, 1917-1938, in: Kunst im Konflikt. Kriegsfolgen und Kooperationsfelder in Europa (= Osteuropa 1-2), Berlin 2006, pp. 55-70. [Legitimized Theft: On the Bolsheviks' Sale of Art Treasures, 1917-1938 – New Perspectives, Recent Trends]
» Waltraud Bayer: Portret kollekcionera v sovetskoj Rossii, in: Russkoe iskusstvo 2 (Moskva 2005), pp. 90-97. [Iosif Rybakov: Portrait of a Collector in Soviet Russia]
» Waltraud Bayer: Terra incognita. Kunst aus dem Baltikum, in: Parnass 2 (Vienna 2004), pp. 36-39. [Terra incognita – Baltic Art]
» Waltraud Bayer: Im Schatten der Erinnerung: Kunstsammlerinnen in der Sowjetunion, 1917-1991, in: EUROPA ORIENTALIS, Studi e Ricerche sui Paesi e le Culture dell'Est Europeo 1 (Roma 2003), pp. 197-217. [Neglected Memory: Women-Collectors in the USSR, 1917-1991]
» Waltraud Bayer: Im Schatten der Erinnerung: Kunstsammlerinnen in der Sowjetunion, 1917-1991, in: Österreichische Osthefte Jg. 45 (Vienna 2003) H. 3-4, pp. 447-467. [Neglected Memory: Women-Collectors in the USSR, 1917-1991. 2nd edition, revised and illustrated]
» Waltraud Bayer: Ukrainische Kunst etabliert sich international: Ihr Förderer Alexander Brei, in: Parnass 1 (Vienna 2003), pp. 14-18. [Ukrainian Art Gains International Renown: Portrait of Alexander Brei]
» Waltraud Bayer: Sammeln für Armenien: Private Kunstkollektionen in Erevan, in: Osteuropa. Zeitschrift für Gegenwartsfragen des Ostens 5 (Stuttgart 2003), pp. 618-631. [Collecting for Armenia: Private Art Collecting in Yerevan]
» Waltraud Bayer: Versorgt, vereinnahmt und zensiert: Sowjetische "Kunst-Arbeiter" im Dienst der Partei, in: kritische berichte 3 (Berlin 2003), pp. 46-61. [Between State Patronage and Censorship: Soviet "Art Workers" at the Service of the Communist Party]
» Waltraud Bayer: Verkaufte Kultur, in: Parnass 1 (Vienna 2002), pp. 88-93. [Sold Art]
» Waltraud Bayer: Vom Underground ins Museum: Estnische Kunstsammler in der UdSSR, in: Osteuropa. Zeitschrift für Gegenwartsfragen des Ostens 8 (Stuttgart 2002), pp. 1063-1074. [From the Underground to Museum Art: Art Collectors in Soviet Estonia]
» Waltraud Bayer: Stalins Kunstgeschäfte mit Wien, in: Wolfgang Weitlaner (Hrsg.), Kultur. Sprache. Ökonomie. Beiträge zur gleichnamigen Tagung an der Wirtschaftsuniversität Wien 3.-5. Dezember 1999. Wiener Slawistischer Almanach (Sonderband 54). Vienna 2001, pp. 271-288. [Stalin's Art Deals with Vienna]
» Waltraud Bayer: Kunst-Perestrojka an der Neva: Die Eremitage expandiert – und strukturiert sich neu, in: Osteuropa. Zeitschrift für Gegenwartsfragen des Ostens 6 (Stuttgart 2001), pp. 689-694. [Perestroika in Art: The Restructuring of the Hermitage]
» Waltraud Bayer: (Kasimir Malewitsch): Sammeln gegen den Strom. Vom Bürgerschreck zum verfemten Künstler, in: Parnass 4 (Vienna 2001), pp. 80-86. [Collecting against All Odds]
» Waltraud Bayer: "Heimatbesuch": Van Eycks Verkündigung in der Eremitage, in: Waltraud Bayer, Hg.: Verkaufte Kultur: Die sowjetischen Kunst- und Antiquitätenexporte, 1919-1938 (Frankfurt/M. u. a. 2001), pp. 11-17. [Return of a Masterpiece: Van Eyck' s Annunciation again on Show at the Hermitage]
» Waltraud Bayer: Revolutionäre Beute: Von der Enteignung zum Verkauf, in: Waltraud Bayer, Hg.: Verkaufte Kultur: Die sowjetischen Kunst- und Antiquitätenexporte, 1919-1938. (Frankfurt/M. u. a. 2001), pp. 19-40. [Revolutionary Loot: From Nationalization to Export]
» Waltraud Bayer: Erste Verkaufsoffensive: Exporte nach Deutschland und Österreich, in: Waltraud Bayer, Hg.: Verkaufte Kultur: Die sowjetischen Kunst- und Antiquitätenexporte, 1919-1938. (Frankfurt/M. u. a. 2001), pp. 101-131. [Initial Sales: Soviet Art Exports to Germany and Austria]
» Waltraud Bayer: Lorenzo Lotto kehrt zurück, in: Waltraud Bayer, Hg, Verkaufte Kultur: Die sowjetischen Kunst- und Antiquitätenexporte, 1919-1938. (Frankfurt/M. u. a. 2001), pp. 227-241. [Lorenzo Lotto's Return to the Hermitage]
» Waltraud Bayer: 'Proletarische' Geschäfte. Der Ausverkauf russischen Kulturguts auf dem westlichen Markt, 1919-1938, in: St. Petersburg – Leningrad – St. Petersburg. Eine Stadt im Spiegel der Zeiten. Hrsg. von Stefan Creuzberger, Maria Kaiser, Ingo Mannteufel, Jutta Unser. Stuttgart 2000, pp. 144-161. ["Proletarian" Business: The Export of Russian Art and Antiques, 1919-1938]
» Waltraud Bayer: Pretiosen für Devisen: Sowjetische Kunstexporte nach Deutschland in der Zwischenkriegszeit, in: Jahrbücher für Geschichte Osteuropas 48 (Wiesbaden 2000), H. 2, pp. 250-263. [In Search for Valuta: Soviet Art Exports to Germany in the Interwar-Period]
» Waltraud Bayer: "Der eiserne Felix": F. E. Višnevskij, der Gründer des Tropinin-Museums: Biedermeier im roten Moskau, in: Zeitschrift für Kunstgeschichte 2 (München 1999), pp. 264-276. ["Iron Felix": F. E. Vishnevsky, the founder of the Tropinin-Museum: Biedermeier in Red Moscow]
» Waltraud Bayer: Die Beute der Oktoberrevolution: Zwischen Zerstörung, Erhaltung und Verkauf privater Kunstsammlungen in der Sowjetunion, 1917-38, in: Archiv für Kulturgeschichte H. 2 (Köln u. a. 1999), pp. 417-441. [The Russian Revolution and Spoils of War: On the Destruction, the Conservation, and the Sale of Private Art Collections in the USSR, 1917-1938]
» Waltraud Bayer: Der kriminelle Kunstmarkt: Sowjetische Sammler unter Brežnev und Gorbačev, in: Osteuropa. Zeitschrift für Gegenwartsfragen des Ostens 3 (Stuttgart 1999), pp. 313-320. [The Criminal Art Market: Soviet Collectors under Brezhnev und Gorbachev]
» Waltraud Bayer: Private Ikonensammlungen in der Sowjetunion, in: Russland und Österreich, hg. von Alfred Stirnemann, Gerhard Wilflinger (Innsbruck, Vienna 1999), pp. 51-61. [Private Icon Collections in the USSR]
» Waltraud Bayer: Kunstsammeln unter Stalin, 1928-53, in: Osteuropa in Tradition und Wandel. Leipziger Jahrbücher 1/6 (Leipzig 1999), pp. 255-271. [Art Collecting under Stalin, 1928-53]
» Waltraud Bayer: Richesse oblige: Bürgerliches Mäzenatentum im Zarenreich, in: Jürgen Kocka, Manuel Frey, Hrsg., Bürgerkultur und Mäzenatentum im 19. Jahrhundert. Berlin 1998, pp. 212-239. [Richesse oblige: Bourgeois Art Patrons in Tsarist Russia]
» Waltraud Bayer: Die Wiener Weltausstellung von 1873: Russlands Aufbruch in die Gründerzeit, in: Österreichische Osthefte Jg. 39 (Vienna 1997) H. 1, pp. 103-118. [The Vienna World Fair of 1873: Russia's Rise towards Modernity]
» Waltraud Bayer: Gegen alle Widerstände – ein neues Museum in Petersburg, in: Osteuropa. Zeitschrift für Gegenwartsfragen des Ostens Nr. 5 (Stuttgart 1997), pp. 468-474. [Former Dissident, Georgij Mikhajlov, opens his collection to the St. Petersburg Public]
» Waltraud Bayer: Iosif Rybakov. Das Profil eines bürgerlichen Sammlers im roten Russland, in: Zeitschrift für Kunstgeschichte 3 (München 1997), pp. 277-288. [Iosif Rybakov. Portrait of a Bourgeois Collector in Red Russia]
» Waltraud Bayer: Sakrale Kunst in der Sowjetära, in: Hermeneia. Zeitschrift für ostkirchliche Kunst Nr. 4 (Dortmund 1997), pp. 39-56. [Religious Art in the Soviet Union]
» Waltraud Bayer: Bürgerliche Mäzene im Zarenreich als Forschungsproblem, in: Jahrbücher für Geschichte Osteuropas 44 (Wiesbaden 1996) H. 1, pp. 99-115. [Bourgeois Art Patronage in Tsarist Russia (State of the Art: International Research)]
» Waltraud Bayer: Die Sammlung Costakis, in: Osteuropa. Zeitschrift für Gegenwartsfragen des Ostens Nr. 12 (Stuttgart 1996), pp. 1215-1227. [The George Costakis Collection]
» Waltraud Bayer: Museum der Privatkollektionen in Moskau, in: Osteuropa. Zeitschrift für Gegenwartsfragen des Ostens Nr. 4 (Stuttgart 1996), pp. 381-392. [The Moscow Museum of Private Collections]

[ Reviews, (Co-Authored) Minor Publications, Summaries in Newsletters] [ back ] [ up ]

» Waltraud M. Bayer, review of Nebesnaia golubizna angel’skikh odezhd. Sud’ba proizvedenii drevnerusskoi zhivopisi. 1920–1930-e gody, by Elena Osokina, in: Wendy Salmond, ed., Journal of Icons Studies 2 (2019), pp. 141-146 (print publication); see also online version:
https://www.museumofrussianicons.org/book-review-nebesnaia/
» Waltraud Bayer: Mari Laanemets: Zwischen westlicher Moderne und sowjetischer Avantgarde. Inoffizielle Kunst in Estland 1969–1978. Berlin: Gebr. Mann Verlag 2011 (Humboldt-Schriften zur Kunst- und Bildgeschichte, Bd. XIV). 296 S, in: Osteuropa 62 (2012) H. 5, S. 125-126
[Between Western Modernism and Soviet Avant-garde: Estonian Unofficial Art 1969-1978
» Waltraud Bayer: Rosalind P. Blakesley, Susan E. Reid, eds.: Russian Art and the West: A Century of Dialogue in Painting, Architecture, and the Decorative Arts. DeKalb, Ill. 2007, in: Osteuropa 60 (2010) H. 6, S. 167-169
» Waltraud Bayer: Passion Bild – Russische Kunst seit 1970. Die Sammlung Arina Kowner. Herausgegeben und mit einer Einführung von Arina Kowner. Zürich 2010, in: Osteuropa 60 (2010) H. 9, S. 132-133 [Russian Art after 1970 in the Collection of Arina Kowner]
» Waltraud Bayer: Gosudarstvennyj Ėrmitaž: Gosudarstvennyj Ėrmitaž. Muzejynye rasprodaži. 1928-1929. Archivnye dokumenty (= Stranicy istorija Ėrmitaža, II). Sost. E. Ju. Solomacha, pod obščej redakciej M. B. Piotrovskogo. Izdatel'stvo Gosudarstvennogo Ėrmitaža Sankt-Peterburg. 2006, in: Osteuropa 10 (Berlin 2007), pp. 140-142
» Waltraud Bayer: Elena Syssoeva: Kunst im Krieg. Eine völkerrechtliche Betrachtung der deutsch-russischen Kontroverse um kriegsbedingt verbrachte Kulturgüter, in: Kunst im Konflikt. Kriegsfolgen und Kooperationsfelder in Europa (= Osteuropa 1-2), Berlin 2006 pp. 477-479. [Art in Wartime: The Russo-German Controversy on Trophy Art According to International Law]
» Waltraud Bayer: V. S. Manin. Iskusstvo v rezervacii. Chudožestvennaja žizn' Rossii 1917-1941 gg. Moskau 1999, in: Jahrbücher für Geschichte Osteuropas Jg. 51/2003, H. 2, pp. 302-303. ["Isolated" Artistic Life in Russia 1917-1941]
» Waltraud Bayer: A Taste for Splendor: Russian Imperial and European Treasures from the Hillwood Museum. Ed. by Anne Odom & Linda Paredes Arend. Alexandria 1998, in: Osteuropa. Zeitschrift für Gegenwartsfragen des Ostens 1 (Stuttgart 2001), pp. 113-114.
» Waltraud Bayer: Kunstmarkt und Kanonbildung. Tendenzen in der russischen Kultur heute. Herausgegeben von Elisabeth Cheauré (= Osteuropaforschung, Band 42). Berlin 2000, in: Österreichische Osthefte Jg. 43/2001, H. 1-2, pp. 187-188. [Art Market and Formation of an Artistic Canon: Trends in Contemporary Russian Culture.]
» Waltraud Bayer: "Beutekunst". Literaturhinweise zu aktuellen Russland-Themen. Bibliographie des neueren Schrifttums über das Schicksal des im Zweiten Weltkrieg von der Roten Armee in Deutschland erbeuteten Kulturgutes (Museums- Archiv- und Bibliotheksbestände). Zusammengestellt von Peter Bruhn. (Dritte, wiederum vermehrte und verbesserte Auflage.) Berlin 2000, in: Österreichische Osthefte Jg. 43/2001, H. 1-2, pp. 186-187. ["Trophy Art": Literature on current Russian issues. Bibliography of new publications on the fate of cultural property, seized by the Red Army in Germany during World War II]
» Waltraud Bayer: Anja Heuss: Kunst- und Kulturgutraub. Eine vergleichende Studie zur Besatzungspolitik der Nationalsozialisten in Frankreich und der Sowjetunion. Heidelberg 2000, in: Österreichische Osthefte Jg. 43/2001, H. 1-2, pp. 188-189. [Art and Cultural Property Theft: A Comparative Study on Nazi Occupation Politics in France and the USSR]
» Waltraud Bayer: Die schwer zugängliche Stadt. Ein neuer Sammelband führt durch Czernowitz, in: Wiener Zeitung, Extra (9./10.2.2001), p. 10. [A Place Hard to Access: A new publication guides through Czernovcy]
» Waltraud Bayer: Geschäft mit verstaatlichten Kunstschätzen, in: Wiener Zeitung (16./17.6.2000), p. 3. [Business with Nationalized Art Treasures]
» Waltraud Bayer: Robert C. WILLIAMS, Russia Imagined. Art, Culture, and National Identity, 1840-1995 (New York u. a. 1997), in: Österreichische Osthefte Jg. 42/2000 H. 2, p. 265.
» Waltraud Bayer: "Beutekunst". Literaturhinweise zu aktuellen Russland-Themen. Materialien zu einer Bibliographie des neueren Schrifttums über das Schicksal des im Zweiten Weltkrieg von der Roten Armee in Deutschland erbeuteten Kulturgutes (Museums-, Archiv- und Bibliotheksbestände), zusammengestellt von Peter BRUHN. 1. u. 2. Aufl. (Berlin 1997, 1999), in: Österreichische Osthefte Jg. 42/2000 H. 2, p. 265–266. ["Trophy Art": Literature on current Russian issues. Bibliography of new publications on the fate of cultural property, seized by the Red Army in Germany during World War II]
» Waltraud Bayer: Die schwierige Wahrheitsfindung. (Ein neues Buch sichert das Wissen über den NS-Kunstraub in der Sowjetunion), in: Wiener Zeitung, Extra (14./15.5.1999), p. 10. [Problematic Truth: A new book publication secures knowledge on Nazi art theft in the USSR]
» Waltraud Bayer: Wolfgang EICHWEDE, Ulrike HARTUNG (Hrsg.), Betr.: Sicherstellung« NS-Kunstraub in der Sowjetunion. Bremen 1998, in: Österreichische Osthefte Jg. 41/1999 H. 3-4, p. 584-585. [Re.: "Confiscation": Nazi Art theft in the Soviet Union]
» Waltraud Bayer: Merchant Moscow. Images of Russia's Vanished Bourgeoisie. Ed. by James L. WEST and Iurii A. PETROV (New Jersey 1998), in: Jahrbücher für Geschichte Osteuropas 47/1999 H. 3, pp. 427-428.
» Waltraud Bayer: Dittmar DAHLMANN, Carmen SCHEIDE (Hg.), "...das einzige Land in Europa, das eine große Zukunft vor sich hat." Deutsche Unternehmen und Unternehmer im Russischen Reich im 19. und frühen 20. Jahrhundert (Essen 1998), in: Jahrbücher für Geschichte Osteuropas 47/ 1999 H. 3, pp. 428-429. ["… the only country in Europe facing a great future": German enterprises and entrepreneurs in Tsarist Russia in the 19th and early 20th c.]
» Waltraud Bayer: Karl SCHLÖGEL, Berlin Ostbahnhof Europas: Russen und Deutsche in ihrem Jahrhundert (Berlin 1998), in: Österreichische Osthefte Jg. 41/1999 H. 3-4, pp. 581-582. [Berlin – Eastern Railway Station of Europe: Russian and Germans in the past century]
» Waltraud Bayer: Deutsche in Russland, ed. Hans ROTHE (Cologne i.a. 1996), in: Österreichische Osthefte Jg. 41/1999 H. 3-4, pp. 582-583. [Germans in Russia]
» Waltraud Bayer, Eleonora Gomberg: Die Farbe Rot in der russischen Kunst: Das Petersburger Russische Museum zu Besuch im Kunstforum in Wien, in: Österreichische Osthefte Jg. 41/1999 H. 1, pp. 126-130. [The Colour RED in Russian Art: An Exhibition by the Russian Museum, St. Petersburg, at the Vienna Kunstforum]
» Waltraud Bayer: Lothar DEEG, Kunst & Albers Wladiwostok. Die Geschichte eines deutschen Handelshauses im russischen Fernen Osten 1864-1924. (=Veröffentlichungen des Instituts für Kultur und Geschichte der Deutschen im östlichen Europa, IX, Essen: Klartext Verlag 1996), in: Österreichische Osthefte Jg. 40/1998 H. 3-4, pp. 597-599. [Kunst & Albers at Vladivostok: The Story of a German Trading Company in Russia's Far East, 1864-1924]
» Waltraud Bayer: Helena GOSCILO & Beth HOLMGREN (eds.), Russia-Women-Culture. (Bloomington, Indiana 1996), in: Österreichische Osthefte Jg. 40/1998 H. 3-4, pp. 594-595.
» Waltraud Bayer: Forschungen zur Geschichte und Kultur der Russlanddeutschen. (Essen: Klartext 5/1995), in: Österreichische Osthefte Jg. 40/1998 H. 3-4, pp. 593-594. [Research on the History and Culture of Germans in Russia and the Soviet Union]
» Waltraud Bayer, Eleonora Gomberg: Perlen eines genialen Talents. Die Kunst des Symbolisten Michail Wrubel, in: Wiener Zeitung, Extra (29.8.1997), p. 10. [Jewels of an Exceptional Talent: The Art of the Symbolist Mikhail Vrubel]
» Waltraud Bayer: Nora LEVIN, The Jews in the Soviet Union since 1917, 2 Bde. (New York 1990), in: Österreichische Osthefte Jg. 38/1996 H. 1, pp. 102-103.
» Waltraud Bayer: Chris WARD, Russia's Cotton Workers and the New Economic Policy: Shop-floor Culture and State Policy, 1921-1929 (Cambridge/New York 1990), in: Österreichische Osthefte Jg. 38/1996 H. 1, pp. 103-104.
» Waltraud Bayer: Wladimir KOROLENKO, Ohne Freiheit keine Gerechtigkeit. Die Briefe an den Volkskommissar Lunatscharski (1920), (=Stimmen aus Russland 2). (Berlin 1993), in: Österreichische Osthefte Jg. 38/1996 H. 3, pp. 444-445. [Without Freedom No Justice: Korolenko's Letters to the People's Commissar Lunacharsky]
» Waltraud Bayer: John McPHEE, The Ransom of Russian Art. (New York 1994); dt.: Konterbande - Die Kunst im Koffer (Stuttgart: Klett-Cotta 1996), in: Österreichische Osthefte Jg. 38/1996 H. 3, pp. 450-452.
» Waltraud Bayer: Jürgen ROTH, Die Russen-Mafia: Das gefährlichste Verbrechersyndikat der Welt (Hamburg 1996), in: Österreichische Osthefte Jg. 38/1996 H. 4, pp. 655-657. [The Russian Mafia: The World's Most Dangerous Criminal Syndicate]
» Waltraud Bayer: Das "legendäre" Moskauer Mäzenatentum. Ein Beitrag zur Bürgertumsforschung. Teil I, II, in: Newsletter. Geschichte des Bürgertums in der Habsburgermonarchie 1/1993, p. 7; 1/1994, p. 8-9. [The Legendary Moscow Art Patronage: A Contribution to the History of Bourgeois Culture. Part I and II]

[ Lectures and Courses] [ back ] [ up ]

2019   “From Russia with / without Doubt”: Globale Netzwerke – Expertisen – Gerichtsprozesse. Evening Lecture (Nov. 15) of the symposium Objects on the Art Market: Original oder Fälschung – eine Frage der Expertise? (Nov. 15-16), TU Berlin, FOKUM, Hybrid Lab, Villa Bell, https://www.fokum.org/konferenz-2019/
2017   Private Art Museums in post-Soviet Russia – lecture at the international symposium ‘The Global Power of Private Museums: Arts and Publics – States and Markets’, TU Berlin, Forum Transregionale Studien, Nov. 17,
https://www.fokum.org/conference-2017/
https://www.fokum.org/wp-content/uploads/2017/03/The-Global-Power-of-Private-Museums-Booklet.pdf
2017   Wem gehören Cranachs „Adam und Eva“? Zur Aktualität der sowjetischen Kunstexporte der Zwischenkriegszeit. Lecture on the topicality of the Soviet art exports of the interwar period: The court case of Cranach’s ‘Adam and Eve’, held at the Federal Monuments Authority for the Commission of Provenance Research, Austrian Federal Chancellery, Vienna, March 16
    [Ahnensaal des Bundesdenkmalamts, Hofburg, Kommission für Provenienzforschung beim Bundeskanzleramt, Wien]
2016   Private Kunstsammlungen in der Sowjetunion (1917-1991). Course on Private Art Collecting in the Soviet Union, held at University of Bamberg, Slav-art [Seminar: Patrons, Collectors and Museums: Art Collecting in Eastern Europe from the Renaissance to the Present], December 14
    [Seminar: Mäzene, Sammler und Museen: Kunstsammeln im östlichen Europa von der frühen Neuzeit bis heute, Slavische Kunst- und Kulturgeschichte, Otto-Friedrich-Universität, Bamberg]
    Lecture on Avant, Garage! From Non-Profit Organization to Moscow's Museum of Contemporary Art held at the conference The Art Market in a Global Perspective [Panel: Private Museums and Non-Profit Organizations], organized by the University of Amsterdam and the Amsterdam Centre for Globalisation Studies, ACGS, at the Royal Tropical Institute, Amsterdam, January 29
2015   Von der Perestrojka zur Globalisierung: Zum Aufbau zeitgenössischer Kunstinstitutionen in Russland seit 1988. Course on the transformation of contemporary art institutions from Gorbachev’s perestroika to Putin’s post-Soviet Russia held at the Department of Art History, Graz University; May 20
    [Interdisciplinary series Von der außereuropäischen Kunst zur Global Art, Graz, Art History Dept., spring term 2015]
    Lecture on Art Biennials in the Russian Federation held at the FWF-fun­ded symposium Glocal Affairs: Art Biennials in Context organized by the Departments of History and Art History, Graz University, Austria, April 27
2013   Lecture on Digital Sources in Contemporary Post-Soviet Museum Studies held at the DHLU 2013 Symposium (CVCE): Websites as sources. Reading historical sources in the digital age, Digital Humanities Luxem­burg, Cercle Cite, Luxemburg City, Dec. 6: www.digitalhumanities.lu
2012   Lecture on The Imperial Hermitage under Revolutionary Rule held at the International conference on Transnational Museum History 1750-1940, at Technical University Berlin, Institute of Art and Urban Historical Studies, Feb. 17-18
2011   Lecture on Europe – Russia – Europe, held at the EU-conference Exhibiting Europe: The Development of European Narratives in Museums, Collections and Exhibitions, Multicultural Museum Oslo, Norway, April 8
2010   Lecture for the conference Post-Soviet Art Museums in the Era of Globalization, Kunsthaus, Joanneum, Graz, June 18: From Perestroika to the Present – the Process of Institutionalization of Contemporary Art in the Post-Soviet World
    Lecture ibid., June 19: Sustainable Museum Infrastructure in the Post-Soviet Context
2009   Moscow Contemporary: Art, Patrons, Institutions, June 29 (for GAM: Global Art and the Museum, Summer Seminar, June 28-30), ZKM: Centre for Art and Media, Karlsruhe, Germany.
2008   The (post-) Soviet Art Market: Emergence, Development, Specifics 1985-2005, lecture for "Unternehmen + Kunst" (Business + Art) on Oct. 8, 2008, 31st Research Symposium of the Society of Entrepreneurial History, Oct. 8-9, 2008, (Gesellschaft fuer Unternehmensgeschichte), Frankfurt a. M., Germany
    Post-Soviet Art Museums in the Era of Globalization, HERA: Joint Research Area Matchmaking Event, Maison de'l Amerique Latine, Paris, France, April 19.
2007   Private Art Collecting under Soviet Rule, 1917-1991, defence of post-doctoral thesis (Habilitation) at Graz University, award of degree Univ.-Doz.
2006   From Red October to Stalinism: Private Art Collecting under Soviet Rule, 1917-1953. Lecture at "L'Orientale", Naples University.
    Russian Bestsellers: The International Art Market as Indicator for Appreciation of Russian Art since 1988. Lecture at International University Bremen. Conference: On the Contribution of Russian Art to European Modernism
2004   "Tractors vs. Rembrandts": New Research on Stalin's Art Exports. Lecture at the History Department, Vienna University
2003   The Loot of the October Revolution: On Destruction, Preservation and the Sale of Private Art Collections in the USSR, 1917-1938. Course at Graz University, fall term 2003/04
    Collecting for Armenia: Private Art Collections in Yerevan, 1920-1991: Lecture at the Hammer-Purgstall-Society, Vienna
2002   The Long Way to Recognition: Private Art Collecting in the USSR, 1917-1991. Lecture at the Department of East European History, Cologne University
    Burgkmair's Return from St. Petersburg: The German Art Exports to Germany, 1921-1936. Lecture at the Wallraf-Richartz-Museum, Cologne
2001   Russia's Lost National Treasure: Soviet Art Exports to the West, 1919-1938. Lecture at the Slavic Department of University of Southern California
    Icon and Fine Art Exports from the Soviet Union. Lecture at the Icon Museum, Frankfurt/M. (co-organized by the German Society of the Study on Eastern Europe and the Palais Yalta)
    Book presentation of "Russia's Lost National Treasure" (Verkaufte Kultur), Graz University, History department
2000   Host, lecturer and moderator at the conference "Soviet Art and Antiques Export to the West, 1919-1938", Vienna (Federal Ministry of Education, Research and Culture): Lectures on the nationalization policy in Soviet Russia, on the legal framework and on the Exports to Germany and Austria
1999   On Economic Issues of Stalin's Art Sales. Lecture at the Conference on Culture, Language and Economy, Slavic Department, Vienna Business University.
    Religious Art under the Soviet Regime. Lecture at the Institute of Russian Culture (RKI), Vienna. Conference organized by the Russian Orthodox Church, Vienna, and PRO ORIENTE.
    On Feminine Aspects of Russian Cultural Life. Lecture at the conference on Image and Reality of Women in the 18th c., organized by the Austrian Society for Research on the 18th c., Vienna
1998   Richesse oblige: Bourgeois Art Patronage in Tsarist Russia. Lecture at the Conference on Bourgeois Culture and Patronage in the 19th c., Free University, Program on Comparative Social History, Berlin
    From the Art Fever to the Museum of Private Art Collections: Private Art Collecting in Russia and the USSR. Lecture at the Department of Art History, Humboldt University, Berlin
    Stalin's Art Sales. Lecture at the Department of Research on East and South-Eastern Europe, Vienna University
1996   Art Patronage in Pre-Revolutionary Russia: The Contribution of Moscow's Bourgeoisie to National Art. Lecture at the Austrian Research Society, Vienna
    Private Art Collecting in the Soviet Union, lecture at the History Department, Graz University
    "The Moscow Medici, 1850-1917", presentation of the monograph at the Institute of Russian Culture, RKI, Vienna
1994   Art Patronage in Moscow before 1917 as an Indicator of Bourgeois Culture. Lecture at the History Department, Graz University
    Rivalries between Moscow and St. Petersburg: An Analysis of Russian Art Patronage Based on Russian and Western Research. Lecture at the Austrian Library, St. Petersburg